19 juli, 2010

Erste Eindrücke

17.07 - 13.10
Net de grens met Duitsland over gegaan. Al reizend met de trein merk je daar eigenlijk weinig meer van. De rode lijn op de landkaart is in werkelijkheid een stuk bos waarvan de ene helft op Nederlands en de andere helft op Duits grondgebied staat. De enige aanwijzing krijgen we van de machinist, die de wissel van Nederlandse naar Duitse trein-bemanning bij Bad-Bentheim, het eerstvolgende station, aankondigt.

17.07 - 21.00
Bin angekommen! Heb me een breuk gesjouwd met m'n bagage, maar gelukkig bleken de studentenwoningen van Berliner Stadtmission echt maar vijf minuten lopen van Berlin Hauptbahnhof. Na het ophalen van de sleutel bij het jeugdhostel dat hier ook op het terrein zit, begeleidde de vriendelijke receptionist Uli me naar mijn kamer (nadat ik drie keer het verkeerde gebouw ingestuurd was door een iets minder behulpzame medewerkster).

Nadat ik had uitgepakt in een recordtempo van 5 minuten - uitpakken gaat op de een of andere manier altijd veel sneller dan inpakken - besloot ik wat te eten te gaan halen bij Hauptbahnhof. Aan de Spree een smerige vegetarische wrap gegeten, maar me wel verzadigd aan het beetje stadsgezicht wat ik vanaf daar had. Het eerste wat opvalt is de bizarre mix van bouwstijlen: aan de ene kant een hypermodern licht gebouw met een oude rood-ijzeren brug ervoor, 50 meter ernaast een half-ondergrondse bar waar ze foute jaren 80 muziek draaien en de schuine gras oever hebben volgeplempt met gekleurde strandstoelen.

Als ik terugloop naar mijn kamer kom ik langs een stuk braakliggend grond naast het Hauptbahnhof. Op een van de ijzeren hekken die er omheen staan hangt een posterformaat print van een artikel uit Die Zeitung, met als titel: "Ich war es nicht, es ist Hitler gewesen". Het 'verleden' van Duitsland. Je zou er zomaar langs lopen.

9 opmerkingen:

  1. Sie sind angekommen! Goed dat je je indrukken zo ervaart, want het is een stad uit duizenden. Meer dan een stad eigenlijk, a way of life. X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ben benieuwd naar de 'eindrucke' die gaan volgen... geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oke, drie keer raden wie deze account die ik nooit gebruik ooit voor me aan heeft gemaakt... ze noemen mij ook wel Sanne ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Sanne: Freud dus... hahaha. Ik hoop dat je volgende keer gewoon onder je eigen naam reageert, heb al genoeg psychoanalyses gehad in mijn leven, hihi. Je hoeft trouwens ook geen account te hebben om te reageren...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig heb ik je net op skype gehad. Dat deed goed!!! Ben benieuwd naar je eerste foto's!!!!
    Dikke kus, mama

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Mir!
    Wat goed dat je het NU al naar je zin hebt! Eenmaal verliefd op deze stad, kom je er lastig van af ben ik bang... Maar dat is helemaaaal niet erg, want de komende maaaanden kun je nog heerlijk genieten. Dus genietse en straks natuurlijk ook veldwerkse ;) x roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Mir,
    Lekker joh, dat het nu al zo goed bevalt! Ben benieuwd naar wat je allemaal gaat meemaken :)
    xx Els

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem12:49 p.m.

    En dat is zomaar naar Duitsland gegaan zonder een dikke knuffel te hebben gegeven en te ontvangen! Maar alle gekheid op een stukkien: ik hoop dat je veel plezier hebt daar in Berlijn. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Roos: Thanks! Ik ben idd erg benieuwd hoe erg ik verknocht ga raken aan deze stad!
    @ Els: hey liebchen, hou je mij ook op de hoogte van jouw belevenissen?
    @ oom Henk: Schandalig inderdaad dat ik u en tante geen afscheidsknuffel ben komen brengen. Dat wordt dan een wederziensknuffel in december denk ik;). Leuk trouwens dat u mijn weblog heeft ontdekt!

    BeantwoordenVerwijderen